Centrum Zrownoważonego Transportu - projekt stowarzyszenia Zielone Mazowsze

Projekty modernizacji

3 kwietnia 2006 r. odbyło się w Zielonej Górze spotkanie przedstawicieli samorządów województwa lubuskiego z reprezentantami Polskich Linii Kolejowych SA. Kolejarze przedstawili projekty modernizacji kolei do włączenia do przygotowywanego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13, w celu uzyskania finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zarządzająca liniami kolejowymi PKP PLK SA zaproponowała, aby samorząd województwa zagwarantował ze swojego budżetu pieniądze na wkład własny do proponowanych projektów (25%) oraz oczekuje od samorządowców wprowadzenia ich do RPO.

PKP PLK S.A. zaproponowała dwa warianty inwestycji pod hasłem połączenia dwóch stolic województwa Lubuskiego:

Wariant 1

Połączenie Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn - Gorzów Wielkopolski, w ramach którego:

Cześć I: Naprawa linii kolejowej nr 203 Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn o długości 43,5 km, koszt: 8 mln złotych, skrócenie czasu przejazdu o 7 minut;

Część II: Naprawa odcinków linii kolejowych nr 273 Kostrzyn - Rzepin i nr 203 Rzepin - Zielona Góra (łącznie 102 km) za 123 mln złotych łącznie przy skróceniu czasu przejazdu o 44 minuty;

Łącznie 131 mln złotych za remont 145 km torów przy skróceniu czasu jazdy o 51 minut, czyli 2,7 mln zł za minutę i 0,9 mln za kilometr.

Wariant 2

Połączenie Zielona Góra - Czerwieńsk - Zbąszynek - Międzyrzecz - Gorzów Wielkopolski, w ramach którego zaproponowano modernizację:

1. Linii nr 367 Gorzów Wielkopolski - Zbąszynek o długości: 74 km za 47 mln złotych przy skróceniu czasu przejazdu o 36 minut;

2. Linii nr 358 Zbąszynek - Czerwieńsk oraz Czerwieńsk - Zielona Góra o długości 44,2 km za 3 mln złotych – przywrócenie parametrów do prędkości 90 km/h i skrócenie czasu przejazdu o 16 minut (60 mln złotych przy podwyższeniu prędkości szlakowej do 120 km/h i skróceniu czasu przejazdu o 25,5 minuty);

3. Odcinka Zielona Góra - Czerwieńsk w celu przywrócenia parametrów i skrócenia czasu jazdy o 9,5 minuty. Niestety z materiałów PLK nie wynika, ile kosztować ma modernizacja tego odcinka.

Zaproponowano także budowę łącznicy omijającej Czerwieńsk o długości 2,3 km za 20 mln złotych, co owocowało by dodatkowym skróceniem czasu przejazdu na trasie Zbąszynek - Zielona Góra o 14 minut.

Łącznie w wariancie drugim inwestycje kosztowałyby 50 mln złotych lub 127 mln złotych, przy odpowiednim skróceniu czasu jazdy na odcinku Zbąszynek – Zielona Góra od 21 do 46 minut, czyli 2,38 mln zł za minutę lub 2,76 mln za minutę.

Linie do wzięcia

Przedstawiciele PKP PLK S.A. zachęcali także władze województwa do przejęcia nieczynnych linii kolejowych w województwie, tj.:

- Gorzów Wielkopolski – Myślibórz: 31,1 km

- Gorzów Wielkopolski – Zieleniec – Czyrzyno: 53,5 km

- Rzepin – Międzyrzecz – Wierzbno: 89,4 km

- Międzyrzecz – Toporów: 35,0 km

- Świebodzin – Sulechów: 27,5 km

- Sulechów – Luboń: 22,1 km

- Wrocław Muchobór – Gubinek: 24,9 km (w granicach woj. lubuskiego)

- Wolsztyn – Żagań: 20,8 km (w granicach woj. Lubuskiego)

- Jelenia Góra – Żagań: 15,6 km (w granicach woj. Lubuskiego).