Centrum Zrownoważonego Transportu - projekt stowarzyszenia Zielone Mazowsze

Tylko do poniedziałku można zgłaszać uwagi do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego [zobacz >>>]. Określa on linie, na których będą kursowały pociągi i autobusy dofinansowane przez województwo oraz standardy i wymagania dla tych przewozów.

Plan niezrównoważony i bez rozwoju

W zakresie przewozów kolejowych plan zachowuje stan obecny. Natomiast w zakresie przewozów autobusowych plan wyznacza tylko 2 linie regionalne o charakterze tzw. użyteczności publicznej (czyli dofinansowywanych przez samorząd) w całym województwie: Płock – Warszawa oraz Ostrołęka – Pułtusk – Legionowo – Warszawa.

To zdecydowanie zbyt mało – uważa Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu – wprawdzie do tego dojdą linie wyznaczone w planach transportowych gmin i powiatów oraz ewentualnie ich związków, ale w dłuższych relacjach poza tymi dwiema będą mogły funkcjonować jedynie linie na zasadach komercyjnych. Tak jest obecnie, ale od 2017 r. rekompensata za stosowanie ulg ustawowych będzie wypłacana tylko dla przewozów użyteczności publicznej. Uderzy to w linie komercyjne, na których ceny biletów prawdopodobnie wzrosną.

Jest jeszcze drugi aspekt. Zlecając przewozy użyteczności publicznej samorząd płaci i wymaga – między innymi może określić minimalną częstotliwość, także w porach mniej opłacalnych dla przewoźnika – np. poza szczytem, w soboty czy święta. Ponadto określa standard taboru, powinien np. zastrzec jego przystosowanie dla osób o ograniczonej mobilności, czyli np. z wózkami czy rowerami. To nie muszą być autobusy w pełni niskopodłogowe – tłumaczy Biega – wystarczy, że mają niższe schody i szerokie, rozsuwano-uchylne drzwi, za którymi jest przestrzeń bez siedzeń, w której można umieścić wózek czy rower.

Koncepcja Centrum Zrównoważonego Transportu

Projekt planu nie zapewnia obsługi siecią przewozów użyteczności publicznej nawet wszystkich w województwie miast powiatowych. Zdaniem specjalistów z CZT jest to niezgodne z ustawą. Dlatego przygotowali własną koncepcję, którą zgłoszą w konsultacjach.

Linie dojazdowe z miast powiatowych do kolei

Pierwszym elementem ich propozycji są autobusowe linie dojazdowe od miast powiatowych, których nie obejmuje sieć kolejowa (Żuromin, Przasnysz, Maków Maz., Pułtusk, Ostrów Maz., Węgrów, Sokołów Podlaski, Łosice, Grójec, Białobrzegi, Kozienice, Zwoleń, Lipsko) do najbliższego dogodnego przystanku kolejowego. Linie funkcjonowałyby w taryfie zintegrowanej z kolejową. Dla osoby jadącej na bilecie kolejowym odcinek przejazdu autobusem byłby bezpłatny. Dzięki temu dla pełnej ceny biletu obowiązywałyby wszystkie ulgi funkcjonujące w transporcie kolejowym. Możliwe byłoby także korzystanie z tych linii bez łączenia z podróżą kolejową – wówczas stosowana byłaby taryfa autobusowa z ulgami obowiązującymi w komunikacji autobusowej.

Autobusowe linie obwodowe

Drugim elementem propozycji są 4 autobusowe linie obwodowe użyteczności publicznej. Zapewnią one szereg dogodnych połączeń peryferyjnych obszarów województwa w relacjach nie prowadzących do Warszawy i nie dublujących linii kolejowych. Są to połączenia Siedlce – Ostrołęka, Ostrołęka – Ciechanów – Płock, Płock – Sochaczew – Grójec, Radom – Grójec – Mińsk Mazowiecki – Pułtusk.

Regionalne ekspresy kolejowe

Trzeci element dotyczy połączeń kolejowych. Chodzi o stworzenie sieci 7 połączeń przyspieszonych RegioEkspres obsługiwanych wagonami piętrowymi. Dwa podstawowe z nich: linie RE1 Płock – Warszawa – Siedlce i RE2 Radom – Warszawa – Mława kursowałyby w takcie co 2 godziny.

Koszty

Koszt tych propozycji Stanisław Biega wylicza na 13,4 mln zł rocznie dla linii autobusowych i 26,2 mln dla kolejowych. To dużo mniej niż 77 mln zł, które obecnie województwo wydaje na refundację ulg w komunikacji autobusowej. Marszałek planując tylko 2 linie użyteczności publicznej najwyraźniej chciał większość tej kwoty przesunąć na inne cele, ale byłaby to oszczędność kosztem kieszeni pasażerów, kosztem ograniczenia kursów poza szczytem i w dni wolne oraz kosztem standardu tych przewozów, bez zapewnienia możliwości przewozu dziecka w wózku czy roweru.

Zobacz także

Propozycje CZT można poprzeć zabierając głos w konsultacjach społecznych na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego:

www.bip.mazovia.pl/komunikaty--konsultacje-spoleczne/komunikaty/art,2061,konsultacje-planu-zrownowazonego-rozwoju-publicznego-transportu-zbiorowego-dla-wojewodztwa-mazowieckiego.html

Pełną treść uwag CZT można znaleźć na stronie:

www.czt.org.pl/component/k2/item/65-konsultacje-planu-transportowego-dla-mazowsza